هواکش صنعتی

مینا فن

Blower &  

Centrifugal Fan

آشنایی با انواع فن آکسیال

حتما شما نیز واژه آکسیال را بارها شنیده اید. برای شما نیز این سوال به وجود آمده که فن آکسیال چیست؟ و چه ویژگیهای دارد؟ برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در مقاله آشنایی با انواع فن آکسیال همراه باشید.

فن آکسیال چیست؟

آکسیال در لغت به معنی محوری می‌باشد. در نتیجه هواکش یا فن آکسیال به آن دسته از فن‌ها اطلاق میشود که هوا را بدون تغییر جهت منتقل می‌کنند. یعنی هوا در همان راستای ورود به فن، به صورت خطی و در راستای محور چرخان روتور، از طرف دیگر خارج می‌شود. ویژگی دیگر این دسته از فن‌ها علاوه بر انتقال خطی هوا انتقال حجم بالایی از هوا البته بدون تحمل افت فشار می‌باشد. فن‌های آکسیال پاسخگوی طیف وسیعی از نیازهای صنعت هستند که خود به چند دسته اصلی تقسیم بندی می‌شوند. هر دسته متناسب با مکان مورد استفاده بکار برده می‌شود.

آشنایی با انواع فن آکسیال

انواع فن آکسیال

از جمله مهمترین انواع فن‌های آکسیال کانالی(لوله ای)، فنهای آکسیال ملخی و فن‌های آکسیال پره‌ای می‌باشند. در ادامه توضیحی مختصر در مورد آشنایی با انواع فن آکسیال ارائه خواهد شد. سه دسته از متداولترین انواع آکسیال به شرح زیر می‌باشند:

فن آکسیال ملخی :

رایج ترین نوعِ فن برای تهویه، فن آکسیال ملخی می‌باشد. به راحتی قابل نصب بوده و نیاز به کانال ندارند و صرفا جهت تخلیه هوای اماکن و خنک کنندگی انواع ماشین آلات کارایی دارند. با توجه به وسعت مکانی که قرار است تهویه در آن انجام شود و یا ماشینی که باید خنک شود، سایزهای مختلفی دارند. مزیت این فن‌ها سهولت در دسترسی، نصب آسان و قیمت ارزان می‌باشد . از معایب آن میتوان به آلایندگی صوتی نسبتا بالا (نسبت به سایر فن‌ها) اشاره کرد.

فن آکسیال کانالی (لوله ای):

این فن‌ها همان فن‌های ملخی هستند که درون محفظه ای استوانه ای شکل جانمایی میشوند. این فن‌ معمولا برای تهویه حرارت و برودت، در اماکنی که کانال هایی با طول کم دارند به کار برده می شوند. این مدل از فن‌ها نسبت به فن‌های آکسیال ملخی معمولی آلایندگی صوتی کمتری ایجاد میکنند. در ضمن بدلیل استفاده از کانال دور فن، نسبت به فن‌های ملخی گرانتر هستند.

فن های کانالی

فن آکسیال پره‌ای :

این دسته از فن‌ها نیز همانند فن‌های کانالی داخل کانال استوانه‌ای جانمایی میشوند. تکنولوژی ساخت این فن‌ها به گونه‌ای است که پره‌ها قطعاتی جدا از هم هستند. این فن‌ها میتوانند در جای خود چرخش کرده و در زوایای مختلفی تنظیم شوند. همچنین متناسب با تغییر زاویه پره دبی حجمی عبوری نیز تغییر میکند. توربو فن‌های کانالی پُردور نیز زیرمجموعه این فن‌ها حساب میشوند که دارای ظرفیت تهویه بالا و همچنین تامین فشار بالا هستند.

این فن ها معمولا دارای سایلنسر (صداگیر) هستند و از جمله کاربرد آنها تهویه تونل ها می باشد. همانطور که اشاره شده مزیت این فن ها متغیر بودن دبی عبوری هوا می باشد و به همین علت جزء فن های گران قیمت حساب می شوند.

شما علاقمندان میتوانید از مقاله ها و صفحات دیگر ما به ویژه کاتالوگ‌های مرتبط با سانتریفیوژ بکوارد کوپل مستقیم دیدن کنید . همچنین میتوانید برای اطلاع از قیمت فن آکسیال میتوانید با شماره ۴۶۸۲۲۷۶۶-۰۲۱ تماس حاصل کنید و از تجارب مهندسین مجرب ما بهره ببرید.

جدیدترین مطالب