هواکش صنعتی

مینا فن

Blower &  

Centrifugal Fan

تفاوت فن آکسیال با سانتریفیوژ

ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی تفاوت فن آکسیال با سانتریفیوژ بپردازیم . همچنین میتوانید با پیوستن به ما از مقالات انواع فن سانتریفیوژ و آشنایی با انواع فن آکسیال لذت ببرید. با ماهمراه باشید…

فن آکسیال

فن‌های آکسیال از قدیمی‌ترین فن‌های استفاده شده توسط بشر می‌باشند. قدمت این فن‌ها به آسیاب‌های بادی طراحی شده توسط ایرانیان 500 سال قبل از میلاد بازمیگردد. سپس مهندسان در دهه 1880 فن‌های برق دار را طراحی که با نام فن‌های آکسیال امروزه آنها را میشناسیم.

تفاوت فن آکسیال با سانتریفیوژ

فن آکسیال چگونه کار میکند

فن‌های محوری (آکسیال) دارای تیغه‌های هستند که به دور یک محور ثابت میچرخند. پره‌هایی که به دور محور میچرخند ، هوا را به موازات محور میکشند و آن را در جهت مخالف خارج می‌کنند.

یک پنکه سقفی را فرض کنید. در سقف یک نقطه ثابت وجود دارد (محل اتصال با سقف) که پره‌های آن به دورش میچرخند. پره‌های پنکه هوا را از سقف به موازات محور پایین آورده و مستقیماً به سمت پایین زمین منتقل می‌کند.

فن‌های آکسیال برای کار کردن به مصرف برق زیادی نیاز ندارند. این فن‌ها جریال هوایی که کم فشار است را با سرعت حرکت میدهند. فن‌های آکسیال توانایی حرکت جریان‌های بالا را دارا می‌باشند.

بهترین موارد استفاده از فن های آکسیال ( محوری)

هر زمان که بخواهید حجم زیادی از هوا را از یک مکان به مکان دیگر منتقل کنید، می‌توانید از این فن‌ها استفاده کنید. همانطور که گفته شد این فن‌ها در فشار استاتیکی پایین کار کرده اما قابلیت حمل جریان‌های زیاد را دارا میباشد. به همین دلیل این فن‌ها بسیار مناسب برای سیستم‌های خنک کاری (تبرید) در ساختمان‌ها و محیط‌های صنعتی و تجاری می‌باشند. مطمئنا فنی که برای خنک سازی رایانه‌ها استفاده می‌شود را مشاهده کرده اید که یک فن آکسیال در ابعاد بسیار کوچک می‌باشد.

همان طور که گفته شد این فن‌ها از زمان بسیار گذشته مورد استفاده قرار گرفته و امروزه با پیشرفت تکنولوژی همچنان از آن ها استفاده می‌شود. امروزه این فن‌ها در شکل‌های گوناگون مانند سقفی ، کانالی و …. به کار گرفته میشوند. در ادامه این مقاله به درک صحیحی از تفاوت فن آکسیال با سانتریفیوژ خواهید رسید.

فن سانتریفیوژ (گریز از مرکز)

فن گریز از مرکز در سال 1556 برای تهویه معادن اختراع شد. پس از آن از تاریخ ناپدید شد. این طرح در اوایل دهه 1800 دوباره احیا شد.

تفاوت فن آکسیال با سانتریفیوژ

فن سانتریفیوژ چگونه کار می‌کند

فن سانتریفیوژ دارای یک شکل استوانه‌ای است که از تعدادی تیغه که بر روی پروانه قرار دارند، تشکیل شده است. در این فن زاویه ورود و خروج هوا 90 درجه می‌باشد. در فن سانتریفیوژ هوا از قسمت پروانه به بخش پره‌ها حرکت میکند و این امر موجب میشود که انرژی جنبشی افزایش یابد و در هنگام خروج به انرژی فشاری تبدیل شده و این امر باعث ایجاد فشار زیاد میشود. اگرچه حجم هوای خروجی از فن سانتریفیوژ نسبت به فن آکسیال کمتر است اما از فشار بیشتری برخوردار است و جریان هوای با ثبات ایجاد میکند. به فن‌های گریز از مرکز بعضاً دمنده گفته میشود. زیرا جریان هوا را با فشار زیاد ایجاد میکند. این فن‌ها جریان ثابت تری نسبت به فن‌های محوری دارند. آنها همچنین برای کار به یک ورودی برق بالا نیاز دارند.

بهترین موارد استفاده از فن‌های گریز از مرکز (سانتریفوژ)

هر زمان که بخواهید جریان هوا را از طریق مجاری انتقال دهید، میتوانید یک فن گریز از مرکز را در نظر بگیرید.

از این فن‌ها زمانی استفاده میشود که جریان هوا با فشار زیاد باشد به همین دلیل زمانی که کانال کشی انجام شده باشد فن سانترفیوژ بسیار مفید میباشد.

همچنن این باعث میشود فن‌های گریز از مرکز برای سیستم‌های تهویه مطبوع یا خشک کردن ایده آل باشند. همچنین برای محیط های سوزاننده و خورنده بسیار مناسب هستند. آنها فن‌های بسیار بادوامی هستند که برای سیستم‌های فیلتراسیون آلودگی بسیار عالی عمل می‌کنند.

به علت محصور بودن قطعات مکانیکی این فن، این دستگاه‌ها به سختی آسیب می‌بینند و بسیار با دوام هستند.

نکات کلیدی در مورد انتخاب فن‌ها

مزیت‌های فن محوری (آکسیال):

  • فشار دینامیکی بالاتری دارد.
  • سرعت عمل بالاتری دارد.
  • سرعت محیطی بالاتری دارد.
  • برای کار به انرژی کمتری نیاز دارد.
  • حجم بیشتری از هوا را حرکت می‌دهد.
  • معمولا کوچکتر ، سبک تر و ارزان تر است.
  • جریان هوای کم فشار ایجاد میکند.

مزیت‌های فن سانتریفوژ (گریز از مرکز)

  • انرژی بیشتری دارد.
  • با دوام تر و مقاوم تر در برابر محیط‌های سخت است.
  • جریان هوا با فشار باال ایجاد میکند.
  • حجم کمتری از هوا را حرکت میدهد.
  • برای کار به قدرت بیشتری نیاز دارد.
  • با کانال کشی بهتر کار میکند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مشاوره با مهندسین مجرب ما در خصوص تفاوت فن آکسیال با سانتریفیوژ و انتخاب فن صنعتی مناسب با شماره ی تلفن ۴۶۸۲۲۷۶۶-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

جدیدترین مطالب