هواکش صنعتی

مینا فن

Blower &  

Centrifugal Fan

انواع سانتریفیوژ صنعتی

فن سانتریفیوژ دستگاهی است که برای مقاصد مختلف صنعتی کاربرد دارد و احتمالا نام این واژه را زیاد شنیده اید . هر چند این نوع دستگاه در مقاصد صنعتی با اهداف مختلفی به کار می رود ولی سانتریفیوژ رستورانی که به فن سانتریفیوژ و یا سانتریفیوژ صنعتی نیز شناخته می شود برای تامین هوای مطلوب و تازه در محیط های مرطوب و پر از بخار و دود آشپزخانه ها و رستوران ها کاربرد دارد. در واقع دستگاه تفکیک کننده رستورانی صنعتی دستگاه است که ضمن تخلیه هوای مرطوب و آلوده رستوران با ایجاد یک فرایند سیرکولاسیون هوا کار تامین هوای تازه در رستوران و یا حتی بسیاری از انواع کارگاه ها و کارخانه ها را انجام می دهد. با ما در ادامه با مقاله انواع سانتریفیوژ صنعتی همراه باشید

فن سانتریفیوژ فشار پایین :

دسته از فن‌ها به جهت انتقال هوا با حجم بالا و تحمل افت فشار پایین کاربرد دارند و عموما از الکتروموتورهای با دور نامی 1500 rpm ، 1000 rpm و در دبی‌های بسیار بالا از 750 rpm استفاده می کنند.

بعنوان مثال افت فشار ایجاد شده توسط سیستم تهویه در یک کارگاه قنادی به وسعت 150 متر مربع و ارتفاع سقف 3 متر ، 200 پاسکال میباشد. حجم هوای این کارگاه 450 متر مکعب میباشد (3×150) اگر نیاز باشد که هوای این کارگاه ده مرتبه در ساعت تخلیه شود نیاز به یک هواکش داریم که با تحمل افت فشار بالای 200 پاسکال بتواند در ساعت 4500 مترکعب هوا را جابجا کند (10×450). بدین ترتیب فن سانتریفیوژ مدل CBLD 45 که از تولیدات متداول گروه مینافن میباشد به راحتی این وظیفه را انجام خواهد داد.

فن سانتریفیوژ فشار متوسط :

وقتی انتقال هوا در سیستمی که افت فشار نسبتا بالایی ایجاد میکند مد نظر باشد، فن‌های سانتریفیوژ فشار متوسط که عموما با دور نامی 3000 rpm کار میکنند، گزینه مناسبی برای تهویه به حساب می‌آیند. این هواکش‌ها همچنین میتوانند بعنوان دمنده در مشعل‌‌های گازی ایفای نقش کنند. نکته ای که به صورت تجربی میتوان به آن رسید این است که در سیستم متریکی اعداد دبی و فشار به هم نزدیک می‌باشند. مثلا فن سانتریفیوژ مدل CBMD 50 تولید شده در این گروه میتواند با فشار توتال 3200 پاسکال دبیِ 3000 مترمکعب بر ساعت تولید کند.

فن سانتریفیوژ فشار قوی :

عموما در این مدل از فن‌ها بیش از اینکه تهویه مد نظر باشد، انتقال مواد و اجرام سبک مورد هدف میباشد. البته در ماشین آلاتی که دود و آلایندگی زیادی تولید میکنند مثل انواع ماشین‌های برش لیزر میتوان به دلیل قدرت و سرعت مکش بالا  از این دست از فن‌ها استفاده کرد.

بر خلاف فن‌های سانتریفیوژ فشار پایین این دسته از فن‌ها دبی پایین با فشار بالا تولید میکنند. تحمل افت فشار بالا از ویژگی‌های مهم این فن‌ها میباشد. انواع مواد کم چگال نیز با این فن‌ها قابل جابجایی و انتقال هستند. به چند نمونه از کاربرد این فن‌ها در انتقال مواد اشاره میکنیم :

  1. انتقال آرد یا شکر از سیلو به خطوط بسته بندی
  2. انتقال غلات ، دانه قهوه و انواع دانه‌های روغنی
  3. انتقال گرانول های پلیمری (پلاستیک، یونولیت و…)

البته ده ها مورد دیگر می توان به موارد بالا اضافه نمود.

انتقال مواد با فن دارای مزایایی میباشد که از جمله آن مزیت‌ها میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

 انتقال سریع مواد

 انتقال حجم بالای مواد در زمان کم

 و جدا سازی مواد مخلوطی که به هیچ وجه جداسازی آنها مقرون به صرفه نیست مگر با استفاده از فن.

برای کسب اطلاع بیشتر و همچنین اطلاع از قیمت انواع فن‌های سانتریفیوژ میتوانید با شماره ۴۶۸۲۲۷۶۶-۰۲۱ تماس حاصل کنید و از تجارب مهندسین مجرب ما بهره ببرید.

جدیدترین مطالب